środa, 26 czerwca 2013

#50. Recenzja książki. Wybrańcy

http://esensja.pl/obrazki/okladkiks/119368_wybrancy_kc_301.jpg

Akcja Wybrańców rozgrywa się w świecie podzielonym na siedem królestw. Każdym z nich rządzi osobny władca - chciwy, nieprzewidywalny król, który chce posiąść największą władzę. Randa, król Middlanów, ma zamiar osiągnąć ten cel używając Obdarzonych - osób, które posiadają Dar. Dary mogą być różne - dar walki, dar jasnowidzenia, dar przeczuwania pogody. Każdy Obdarzony ma jednak jedną wspólną cechę - posiada różnokolorowe oczy. Jego "asem w rękawie" jest osiemnastoletnia Katsa, dziewczyna z Darem zabijania. Potrafi ona zamordować człowieka na tysiąc różnych sposobów zanim ten zorientuje się co się stało; pierwszego człowieka zabiła gdy była zaledwie dzieckiem. 
Katsa nie chce być jednak królewską zabójczynią, bronią Randy, jego osłoną. Wie, że ludzie drżą na samo jej imię i nienawidzi za to króla. Nie potrafi jednak przeciwstawić się Randzie, który na domiar złego jest jej wujem. Czy znajdzie w sobie tyle siły, by stawić czoła jednemu z najważniejszych ludzi na świecie?

Książka podzielona jest na trzy części. Pierwsza, Zabójczyni, opowiada o poczynaniach Katsy na dworze Randy. Druga, Tajemniczy Król prawi o podróży Katsy i lienidzkiego księcia, Po a ostatnia - Świat się zmienia jest o tym jak świat zmienia się wokół Katsy.

„Gdy jesteś potworem ludzie dziękują ci za każdym razem, gdy zachowasz się jak człowiek”.

Świat przedstawiony przez Kristin Cashore jest spójny i złożony a w dodatku ciekawy. Nie ma tam odchyleń, pomyłek. Całość jest bogato opisana, więc łatwo go sobie wyobrazić. Dużo opisów krajobrazu (które tak lubię), nieodłącznej brutalności i sposobu życia ludzi w świecie siedmiu królestw. Co najważniejsze - nie jest podobny do żadnego innego, o którym czytałam; cechuje go oryginalność, której wciąż w literaturze jest deficyt.

W Wybrańcach zachwyciły mnie jednak głównie postacie. Najważniejsza w książce bohaterka, Katsa jest potworem bez uczuć. W każdym bądź razie według ludzi z Siedmiu Królestw. W środku nie jest pewna, kim się czuję, kim jest. Nie chce być maszynką do zabijania, ale boi się przeciwstawić wujowi. Nie jest typową księżniczką - nie pragnie bogactwa, pięknych sukien oraz rodziny (a najbardziej próbuje uniknąć tego ostatniego, choć Randa jak najbardziej próbuje ją upokorzyć wydając za mąż). Jest bardzo barwna, przez co może wzbudzać wiele emocji. Nie zaćmiewa jednak innych postaci; Po, Raffin, Bitterblue - z nimi również bardzo się związałam.





- Jaką chcesz suknię, pani? – zawołała Helda.
- Wiesz, że wszystko mi jedno – odkrzyknęła Katsa. […] – Nie włożę czerwonej sukni.
- To kolor wschodzącego słońca.
- To kolor krwi.
Helda westchnęła ciężko i wróciła do komnaty.
- Szkoda, pani. Wyglądałabyś oszołamiająco – zawołała. – Pasuje do twoich oczu i ciemnych włosów.
- Jeśli będę chciała kogoś oszołomić, to przywalę mu w głowę. […]

Choć wcale się tego nie spodziewałam, do historii wkradł się także wątek miłosny, choć jest on bardziej skomplikowany - Katsa musi wybierać między Giddonem, Raffinem (który notabene nie wiem co tu robi, bo przecież jest jej kuzynem, synem Randy!) oraz Lienidem Po.
UWAGA SPOJLER UWAGA SPOJLER UWAGA SPOJLER UWAGA SPOJLER UWAGA SPOJLER 
Od początku można było się spodziewać, że Katsa wybierze Po. Był on dla niej najodpowiedniejszy według mnie - dobrze się dogadywali, oboje byli świetni w walce. I choć przeżywałam chwile zwątpienia kiedy Katsa pokłóciła się z księciem, wciąż to podejrzewałam i miałam rację.
KONIEC SPOJLERA KONIEC SPOJLERA KONIEC SPOJLERA KONIEC SPOJLERA

Podsumowując: kiedy po raz pierwszy wzięłam książkę do ręki i obejrzałam, sądziłam, że jest to bardziej książka dla dzieci, sądząc po dużej czcionce i szacie graficznej. Dobrze, że jednak zdecydowałam się przeczytać, aby przekonać się jak bardzo się myliłam i że to naprawdę bardzo dobra książka. Inna od wszystkich, nieco brutalna z dozą wątku miłosnego, choć nie tak dennego jak w Zmierzchu. Genialny debiut, który sprawia, że chce się przeczytać kontynuację. A to bardzo dobra cecha :)
polecam. cena w empiku: 31,99 zł

2 komentarze:

  1. Chciałabym przeczytać, bo uwielbiam fantastykę ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytałam ją już dość dawno. Bardzo sympatyczna opowieść. Jednak jakiegoś super szału nie było, niestety.

    ~UWAGA SPOILER~
    Tak, to że Katsa będzie z Po było bardzo łatwe do przewidzenia. Tak wgl. bardzo spodobało mi się rozwiązanie darów tej pary. Szczególnie ciekawy okazał się dar Katsy, czyli przetrwania.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie pozostawione tu komentarze, ponieważ motywują mnie one do dalszej pracy. Jeśli chcesz pozostaw tu adres swojego bloga (ale nie spamuj!) - postaram się na niego zaglądnąć ;)